torstai 16. tammikuuta 2014

Clash of Clans on syöpä.

Noin kuukausi sitten tein sosiaalisessa mediassa nolon tunnustuksen ja myönsin haksahtaneeni Clash of Clansiin, tuohon kansantaloutemme pelastajaan, joka on saanut pelikulttuuria ymmärtämättömät taloustoimittajat itkemään onnesta ja valuttamaan puntteihinsa mahlaista eritettä.

Olin tehnyt tiukan periaatepäätöksen, että pelaan tätä mikromaksuilun mestarinäytettä siten, että en maksa ensimmäistäkään mikromaksua. Pelit -lehdessäkin taannoin väitettiin, että tällainen menettelytapa on mahdollinen. 

Aluksi peli vaikuttikin kivalta. Oman kylän rakentaminen oli mukavan yksinkertaista ja rakennusten päivittämisestä tuli rennon letkeä eteenpäinmenemisen tunne. Taistelukin oli hauskaa hupailua, jossa tanner tömisi, aitaa kaatui ja "tekoäly" hoiti yksiköiden asettamisen jälkeisen likaisen työn.

Pian Supercellin huume alkoi vaikuttaa ja luovuin periaatteestani yllätävän helposti ostamalla viidellä eurolla gemejä, joilla lisäsin kylääni ylimääräisen rakentajayksikön. Liityin klaanin jäseniksi, keräsin pokaaleita ja päivittelin hissukseen rakennuksia. Fiilis pelin suhteen oli edelleen ihan ok, joten lisäsin kylääni vielä kolmannen rakennusyksikön. Tällä kertaa laskua kertyikin jo melkein kympin verran.

Tällä viikolla iski krapulalta maistuva todellisuus. Tietyn pisteen jälkeen Clash of Clans muuttuu hitaaksi jurnuttamiseksi ja päivityksiä saa odottaa päiväkaupalla, ellei lyö lisää euroja tiskiin. Myös aikaisemmin hauskan simppeliltä tuntunut taistelusysteemi osottautui lähinnä tyhmäksi. Monipuoliset sotataktiikat lienevät kai rushaukseen ja tekoälyttömyyteen perustuvissa kähinöissä mahdollisia, mutta niiden opetteleminen ei jaksa aikuista ihmistä kiinnostaa.

Tämä ei sinänsä ole mikään ihme, sillä aikuiset eivät taida pelin kohderyhmään kuuluakaan. Totesin asian seuraamalla suomalaisen klaanini klaanichattia, jossa keskusteltiin lähinnä mopojen virittämisestä ja siitä kuinka daijuja maikat Olarin yläasteella (yläkoulussa?) ovat.

Tämä on ongelmallista, koska Clash of Clansiin voi käyttää loputtomasti oikeaa rahaa ja pelimekaniikka vieläpä kannustaa siihen. Hurjia juttuja liikkuukin teineistä, jotka ovat tuutanneet peliin tuhansia euroja vanhempiensa kovalla työllä ansaittua valuuttaa. On tietenkin aika tyhmää antaa muksuille iTunesin tunnukset vapaaseen käyttöön, mutta kyllähän Supecellin ansaintalogiikassa vähän huumekauppa maistuu.

Joulun välipäivinä klaanini chatissa eräs jannu kertoi onnellisena, kuinka oli saanut joululahjaksi 14000 gemiä (89,9€) ja pystyi näin ollen päivittämään muurinsa kutoslevelille tai tekemään jotain muuta huikean jännittävää ja hyödyllistä. Tämä ulostulo pysäytti muistelemaan nuoruuteni parempia aikoja ja laneja, jossa hakattiin pää kenossa kovia pelejä, kuten Codename Eaglea (muistajat muistaa, tietäjät tietää), Medieval Total Waria ja Warcraft kolmosta. Kaikki oli tuolloin vielä hyvää ja kunnollista ja ajatukselle mikromaksuista olisi naurettu päin naamaa, jos joku olisi kehdannut moisia esittää.

Sen lisäksi, että free2playn ansaintalogiikka on psykologisesti kiero, nakertaa se myös pelikulttuuria. Pelaamisen peruskonseptiin kuuluu, että hyvät voittavat ja huonot harjoittelevat ja näin asian pitää ollakin. Jos mutkia voi oikoa heittämällä rahaa niiden päälle, luovutaan sellaisista peliskenen kulmakivistä kuin haaste, taidon merkitys ja oivaltamisen/voittamisen riemu. Tilalle saadaan kelmeitä pyramidihuijauksia, joiden suunnittelufilosofia perustuu rahan mahdollisimman tehokkaaseen kusettamiseen pelaajakunnalta.

"Ilmaiset" haydayt ja clash of clansit vielä tavallaan ymmärtäisin, elleivät ne levittäisi mikromaksujen syöpää myös oikeiden pelien puolelle. Harva asia nakertaa yhtä paljon, kuin se että 69 euron konsolipelissä kehdataan kerjätä mikromaksuja pahimmillaan jo alkuvalikosta lähtien.

Tietenkään mikromaksupelejä ei ole periaatteessa pakko pelata. Asiaa kuitenkin mutkistaa se, että pelejä ostaessa tietoa maksullisen lisäsisällön määrästä ja laadusta pimitetään. Pelintekijöiden pitäisikin sopia yhteisestä "free from free2play" -standardista tai Reilun Pelin merkistä, joka oikean tai virtuaalisen pelilaatikon kannessa takaisi, että kyseinen tekele on vapaa mikromaksujen syövästä. Sellaisia pelejä minä nimittäin ostaisin.

P.S. Käytin Clash of Clansiin kuukaudessa noin 15 euroa. Samalla rahalla saa App Storesta Final Fantasy Tactics - The war of lionsin, joka on jo viikossa osoittautunut sata kertaa tykimmäksi peliksi, mihin Clans ikinä kykenee. Siinä ei ole mikromaksuja, pelatkaa mieluummin sitä.

9 kommenttia:

  1. Maritzu kertoo:

    Mä olen pelannut Grepolista kuukauden päivät. Onneksi kukaan ei ole juurikaan hyökinyt päälle, koska pelaan sitä niin hissuksiin, että mulla olis tuskin mahdollisuutta kukistaa ketään. Tämä juurikin siitä syystä, etten tahdo maksaa kaikennäkösiä lisäkauppiaita ja kapteeneja enkä tahdo ostaa laareittain kultaa, jolloin kaikki olisi halvempaa ja nopeampaa. Yeah, right..

    Tällä hetkellä latausajat/rakennusajat on noin 4tuntisia ja voin laittaa kaksi rakennusta rakennusjonoon (lataukset kestävät siis +-8tuntia). Napsuttelen muutamat painallukset kahdesti päivässä. Eihän tää mitään mielekästä pelaamista oo, mutta jonain periaatteen naisena yritän tässä vissiin kuitenkin saada kaupungistani mahdollisimman ison ja komean ennen kuin joku ymmärtää sinne hyökätä. Mikäli ei hyökkää, olen valmis ehkä ensi kesänä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periaatteessahan tuollainen muutaman kerran päivässä napsuttelu on ihan ok, mutta olen samaa mieltä siitä, että mitään kovinkaan mielekästä pelaamista sellainen ei ole. Näiden pelien ansaintalogiikka perustuu siihen, että kun maksuton tekeminen ei enää tunnu mielekkäältä, pelaaja laittaa rahaa sisään, jotta tahti tiivistyisi. Itse kuitenkaan en koukuttunut, vaan tylsistyin.

      Poista
  2. Ei kannata tuomita kaikkia F2P-pelejä kerrallaan, varsinkaan muutamien mobiilipelikokemuksien perusteella. Varsinkin PC-puolelta löytyy useita mikromaksupelejä joissa laitetaan pelien hauskuus ja tasapaino ensimmäiseksi, rahastus toiseksi.

    Parhaita esimerkkejä ovat Path of Exile, Diablo-klooni, jossa rahalla saa kosmetiikkaa ja lisää tilaa säilytysarkkuihin kaupungeissa, sekä Dota 2, josta löytyy kosmetiikan lisäksi lippuja joilla pääsee seuraamaan ammattilaispelaajien turnauksia livenä pelin kautta.

    Astetta alempaa löytyy pelejä jotka myyvät vauhditusta edistymiseen niin, että pelin tasapaino ei horju. Hyviä esimerkkejä ovat esim. Planetside 2 (PC, PS4), Warframe (PC, PS4) sekä Team Fortress 2 (PC).

    Jälkimmäisen listan pelejä löytyy ainakin tusina lisää vähän hakemalla. Parastahan näissä on se, että jos kykenevä tietokone/konsoli taloudesta löytyy, voi jokaista kokeilla ilmaiseksi ja käyttää rahaa jos siltä tuntuu. Tai sitten pelata kokonaan ilmaiseksi ja silti taistella samassa painoluokassa, aivan kuin monet pelaajat tekevätkin.

    Peliarvosteluja sekä keskustelufoorumeita tarkkailemalla on helppo selvittää kuinka eettisistä mikromaksuista on kyse ennen pelin lataamista, ja näin ollen äänestää lompakollasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta!

      Tarkennan blogin ajatusta toteamalla, että en pidä mikromaksuista konseptina, vaikka myönnän että ne eivät tee pelistä automaattisesti huonoa. Oikein mainioissakin peleissä saattaa siis mikromaksuja esiintyä, joka on oikeastaan harmillistä kannaltani, koska näiden tapauksessa todennäköisesti äänestänen lompakollani ja jätän pelin hyllyyn.

      Olen asian suhteen siis varsin traditionalisti ja puristi. Kaverini muotoili asian mielestäni Facebookin puolella hyvin ja olen hänen kanssaan samaa mieltä: "Peleissä pitäisi olla lähtökohtana pelin sisäinen ratkaisu ongelmiin." Mikromaksut ovat siis oikeastaan sama asia, kuin legitimisoidut huijauskoodit.

      Eri asia on tietenkin mikromaksut, joilla saa kosmeettista lisäkilkettä, ne ovat ihan ok ja harmittomia, koska niillä ei ole pelillistä vaikutusta.

      Poista
    2. Hey, try http://clanshelper.com/ - I got free CoC gems here! Get yous too in less than two minutes!! Recommended for all clans!(4CFqcogzJO)

      Poista
    3. I cant believe I found this just now for Clash of Clans: http://maxclashgems.com You can get the gems again and again! (RO0g8)

      Poista
  3. Tuo pelaajilta ylimääräisen rahan rippaaminen ja sitä kautta pelissä nopeammin eteneminen on pelaajien itsensä kehittämä systeemi ammoisista ajoista lähtien. Ultima Onlinessa pelaajat kauppasivat jo 15 vuotta sitten pelitavaraa eBayssa oikeaa rahaa vastaan ja muistanpa tällaista tapahtuneen hellyyttävästi jo BBS-aikoina esim. Legend of the Red Dragon II:ssa.

    Ennen homma oli siinä mielessä mukavampaa, että pelaajat kusettivat toisiaan eikä pelifirma pelaajia. Kamojen ostajia pidettiin kuitenkin pelleinä, siinä missä kilpaa rottien/villisikojen jahtaaminen alasti perustikari kädessä pitkin metsää muiden pelaajahahmojen kanssa oli Oikeaa Pelaamista eikä lainkaan pelleä. Meinasin kirjoittaa vielä jotain muuta entisaikojen fiilistelyä, mutta sitten muistin että mmörpegeissähän oli kuukausimaksut eli sen 120€ sai vuodessa pelaamiseensa kuitenkin laittaa.

    juuh

    VastaaPoista
  4. http://featu.re/7ZUQG tossa ehkä kaikista helpoin keino hommata erillaisia raha palkintoja päivässä voi saada jopa yli 5e eestä rahaa peleihin.

    VastaaPoista
  5. Mutta pitäähän pelin tekijänkin/tekijöiden tienata kumminkin...?mutta kyllä aina se ilta venyy sängyssä vielä ku pitää pelata coc....ÄÄÄhr

    VastaaPoista